Agressiemanagement
Juridische verantwoorde aanhoudingstechnieken
Het doel van agressiemanagement is het leren omgaan met agressieve mensen en agressieve klanten en weten hoe er gehandeld moet worden in geval van een agressieve situatie. Organisaties en bedrijven krijgen helaas wel eens te maken met agressie en geweld. Ambtenaren, receptionisten, politie, baliemedewerkers, bewakers, horecaportiers, barpersoneel, taxichauffeurs, beveiligers, verplegers, stewards; het zijn allemaal beroepen waar de kans op een conflict aanwezig is.
Integraal beleid agressie en geweld
Om agressie en geweld goed te kunnen aanpakken binnen organisaties biedt agressiemanagement uitkomst. Er dient een integrale aanpak beleid agressie en geweld te zijn. Een omgaan met agressietraining voor het personeel kan agressie voorkomen, en eventueel de-escaleren. Nog beter zou zijn om binnen de organisatie agressie integraal aan te pakken. Er moet een pakket aan maatregelen worden genomen die past bij de organisatie en de problematiek van die organisatie. Deze maatregelen zijn gebaseerd op de Arbo-wet, CAO-afspraken, ervaringen en adviezen. In de Arbo-wet 2007 wordt bepaald wat de werkgever dient te regelen, waaronder beleid in het omgaan met agressie en geweld.
Agressiemanagement bestaat uit:
-
Een beleidsmatige aanpak.
-
Voorkomen van agressie en geweld door preventieve maatregelen.
-
Beperken van agressie en geweld door adequaat te reageren op incidenten.
-
Afhandelen van incidenten.
-
Evalueren en eventueel bijstellen van de beleidsmatige aanpak.
Meer weten?
Bel 040-285 26 82 of neem geheel vrijblijvend contact op