Sociale Dienst Drechtsteden
Case: Tegenstrijdige belangen
Uitdaging
Sociale Dienst Drechtsteden werkt met een klantengroep die tegenslagen hebben gehad in het leven. De dienst wil graag dat de klanten op eigen kracht kunnen leven. De meeste klanten willen dit zelf ook, maar dit gaat niet van zelf. Zij kampen met frustraties en dat is goed te begrijpen. Sommige klanten maken liever gebruik van de ondersteuning van de dienst en willen zelf niet in beweging komen. Dit gedrag vanuit onwil kan gepaard gaan met bewust ingezet gedrag. Tegenstrijdige belangen geven vaak onrust in een gesprek. Sociale Dienst Drechtsteden werkt al sinds 2011 met ons samen als vaste veiligheidspartner.
Oplossing
Bureau Op Eigen Kracht verzorgde jaarlijks verschillende trainingen op het gebied van weerbaarheid, omgaan met weerstand en agressie. Van het klantcontact centrum tot de sociale rechercheurs, alle medewerkers volgde een training, waarbij ingespeeld werd op de eigen leerbehoefte, beginsituatie en teamafspraken.
Resultaat
Medewerkers gaven aan in de evaluaties dat zijn de trainingen als veilig, inspirerend en nuttig ervaarden. Zij hebben meer inzicht in de verschillende gedragingen gekregen en weten hoe zij om moeten gaan met de verschillende soorten agressie. Tevens gaan zij verder met het thema ‘klantgericht handelen’, omdat agressie liever voorkomen wordt dan genezen.
Meer weten?
Bel 040-285 26 82 of neem geheel vrijblijvend contact op